Witajcie!

Życzę wszystkim długiego i przyjemnego ucztowania przy rodzinnym stole!

30 czerwca 2010

Chleb z ziarnami słonecznika i lnu

Przepis podstawowy pochodzi od mojej koleżanki Eli, Radomianki :) Ja go trochę zmodyfikowałam, ale to jej zawdzięczam podjęcie prób pieczenia chleba. Bochenek z pół kilograma mąki w naszym domu zjada się w dwa dni! Czasami zwykłą mąkę pszenną zastępuję pełnoziarnistą lub dzielę na połowę z mąką żytnią lub razową.. wtedy wychodzi taki ciemny chlebek!
Składniki na 1 podłużną formę do pieczenia chleba (28cm dł. x 8cm wys.):
  •  0,5 kg mąki pszennej lub pełnoziarnistej
  • 75 g ziaren słonecznika
  • 50 g ziaren lnu
  • garść otrębów pszennych
  • garść otrębów owsianych
  • garść płatków owsianych
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka miodu
  • pół paczki drożdży
  • 630 ml ciepłej wody (2,5 szkl)
Rozpuścić łyżeczkę miodu i drożdże w ciepłej wodzie. Poczekać moment, aż zacznie się pienić. Wszystkie pozostałe składniki wymieszać. Ja to robię w robocie kuchennym, ale można też to robić w misce. Dolać wodę z drożdżami do wymieszanej mąki. (To nie będzie miało konsystencji ciasta na pizze!) Odstawić do wyrośnięcia na 1,5 godziny.

Przygotować formę do pieczenia chleba: wysmarować ją masłem i obsypać otrębami lub mąką. Przełożyć do niej ciasto. Ja je jeszcze odstawiam do wyrośnięcia na 0,5 godziny. Posypuję również ciasto od góry otrębami. Wstawić do zimnego piekarnika. Piec przez około 45 minut w temperaturze 200°C (z termoobiegiem).

Po upieczeniu wyjąć z formy, żeby ciasto nie zwilgotniało.

2 komentarze:

  1. Czesc mamuska!
    Mam zamiar sprobowac twoich przepisow i mam tez pare dla ciebie, jesli jestes zainteresowana!

    Chcialabym sprobowac upiec chlebek, ale nie za bardzo wiem jaka to jest forma "do pieczenia chleba". Napisz prosze rozmiary formy, ulatwi experyment :)

    Pozdrawiam!
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  2. Chodzi o taka forme podluzna, moja ma 28cm dlugosci i 8cm wysokosci, ale nie musi byc dokladnie taka sama :)

    OdpowiedzUsuń