Witajcie!

Życzę wszystkim długiego i przyjemnego ucztowania przy rodzinnym stole!

14 maja 2010

Torta della nonna

Ta nazwa oznacza po włosku: "placek babuni". To jeden z najpopularniejszych i najsmaczniejszych deserów we włoskiej kuchni. W oryginale ciasto zazwyczaj posypuje się orzeszkami pinii zamiast płatkami migdałowymi, ale szkoda mi ich było użyć.. lepiej je trzymać na pesto!
 Składniki na małą okrągłą blaszkę (25cm):
  •  125 g masła
  • 125 g cukru
  • 2 jaja
  • 250 g mąki
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • porcja kremu waniliowego (przepisy podstawowe)
  • orzeszki pinii lub płatki migdałowe do posypania
  • cukier puder do posypania
W misce łączymy masło pokrojone na cienkie plasterki z cukrem i jajami. Nie rozcieramy zbytnio. Dosypujemy mąkę i proszek do pieczenia i dobrze wyrabiamy (można się przenieść na blat). Dzielimy ciasto na dwie części i rozwałkowujemy na dwa okrągłe placki. Mi wychodzą one zawsze rozrzedzone, więc raczej nadaję im krształt palcami. Wkładamy jeden placek do wysmarowanej masłem i obsypanej mąką formy i nakładamy na wierzch krem waniliowy. Ja czasami robię cytrynowy. A ten na zdjęciu wyszedł mi trochę za gęsty, powinien być bardziej rzadki! Na środku nakładamy trochę więcej kremu. Przykrywamy drugim plackiem i zlepiamy brzegi ciasta.

Pieczemy w nagrzanym do temperatury 180' C piekarniku przez około 40 minut. Gotowy placek dekorujemy orzeszkami pinii lub płatkami migdałowymi i posypujemy cukrem pudrem.
 


2 komentarze:

  1. Gratuluję pomysłu! Na pewno będę tu często zagladać, bo miałam okazję kosztować Twoich pyszności!
    E.Kalwińska

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha ciasteczko, najlepiej mi smakowało jak było jeszcze trochę ciepłe, ciasto chrupiące, a masa mięciutka. Do masy dodałam kilka kropel aromatu migdałowego. Jedyną wadą tego ciasta jest to że wychodzi go stosunkowo mało i szybko znika, następnym razem zrobię podwójną porcję.

    OdpowiedzUsuń